Zenélő Egyetem – avagy a populáris kultúráról felsőfokon; részletes tematikával!

Bevezetés a populáris zenei kultúrába

március 8.
14.00-15.30 Dr. Szőke Gergő László: Szerzői jogi kérdések
15.45-17.00 Urbán Ernő: "Hogy hang legyen és fény....."

március 22.
14.00-15.30 Dr.Havasréti József: Popzene és kultusz
15.45-17.00 Takács Zoltán Jappán: A hang útja a próbatetemtől a lemezig - stúdiótechnika ma és holnap

április 12.
14.00-15.30 Szepesi Mátyás: A Szenes-től a Wembley-ig - komplex artist management
15.45-17.00 Barabás Lőrinc: Zajok a próbateremben - Zeneszerzés, hangszerelés

április 19.
14.00-15.30 Dr.Kovács Balázs: Szubkultúra, underground, ellenkultúra
15.45-17.00 Artner Szilvia Sisso: A rákendroll az nem egy tánc (a popkulturális írástól a gonzóig)

 május 3.
14.00-15.30 Dr.Pavluska Valéria: Marketing a populáris zenében
15.45-17.00 Szénássy Alex: Hogy nézel ki csillagom? Design a zenében

Helyszín: E/432-es terem (Pécs, Ifjúság útja 6.)

A magyar felsőoktatásban egyedülálló projekt, a Zenélő Egyetem útjára indul Pécsett, melynek célja, hogy hozzájáruljon a populáris kultúra megértéséhez. Az elmélet mellett a gyakorlati oktatásra is ugyanekkora hangsúlyt helyez tutori programjával, mely segítséget nyújthat akár zeneszerzőknek, akár bloggereknek, akár hangtechnikusoknak, no és természetesen maguknak a zenészeknek is.

A Zenélő Egyetem (ZEN) ötletgazdája és szakmai vezetője Beck Zoltán egyetemi adjunktus – és nem mellesleg a 30Y frontembere – gyűjtötte maga mellé az ország kulturális és könnyűzenei életének számos elismert szereplőjét, valamint a PTE több karának oktatóit, hogy egy három pillérre épülő komplex szolgáltatást hozzanak létre.

Nagyjából másfél éves munka előzte meg a ZEN nyilvánosságra hozatalát. A kiindulási pontból, mely szerint a „pécsiség” mint olyan, önmagában is egy nagyon erős brand, amit kár lenne nem kiaknázni, egy összetett szolgáltatást dolgoztak ki, mely amellett, hogy vonzóbbá teheti az érettségizőknek az egyetemünket, Pécs városának kulturális életét is felpezsdítheti.

A ZEN három fő pillérből áll, mely során a hallgatók részesülhetnek a populáris kultúrát illető legfontosabb elméleti oktatásban, majd lehetőségük nyílik a megszerzett tudást a gyakorlatban is kamatoztatni, melyben az egyetem is nagy szerepet vállal akár a technikai eszközök, akár a menedzselés tekintetében is.

Mekkora igény lehet erre? Pécs az a vidéki város, amely nem csak egy országos hírnévre szert tevő bandával örvendeztette meg a hazai könnyűzenei életet – gondoljunk itt a Kispál és a Borzra, a Kiscsillagra, a Punnany Massifra vagy épp a 30Y-ra –, és jelenleg is több mint száz amatőr banda működik a városban, melyek legtöbbjének van legalább egy hallgatói tagja. Nem véletlen az egyetemi tehetségkutatók népszerűsége sem.

A ZEN palettakurzusának, a Bevezetés a populáris zenei kultúra előadássorozat meghirdetésével ebben a szemeszterben útjára is indult a kezdeményezés. Népszerűségét illetően a sejtések pedig beigazolódtak – pillanatok alatt betelt az eredetileg tervezett létszámkeret, amelyet módosítani kényszerültek a nagy érdeklődésre való tekintettel. Végül mintegy 180 egyetemista vette fel a kurzust, melyen a magyar könnyűzenei élet egy-egy szakértője fog előadást tartani a popzene kontextusát, társadalmi szerepét, esztétikáját, a jogi kereteit vagy technikai hátterét illetően.

Tehát a ZEN első pillére az oktatás, melynek természetesen vannak a hagyományos egyetemi oktatásra jellemző elemei. Az újítás azonban a második pillér, a tutori rendszer kialakítása, mely során a fő szempont az volt, hogy az egyetem bármely polgárának segítséget tudjanak nyújtani a projektjével kapcsolatban. Itt nem a hagyományos tanár-diák kapcsolatról van szó, hanem egy ennél sokkal kreatívabb folyamatról. 

„Olyan ZEN-t akarok, ahol tényleges alkotói munka folyik” – mondta Beck Zoltán. A tutorokat egy kész projektötlettel kell megkeresniük a hallgatóknak, és ennek kivitelezésében fognak szakmai segítséget kapni. Tehát ez nem egy zeneiskola, ahol megtanítanak az alapokra, hanem egy olyan szolgáltatás, ahol profik segítenek a meglévő ötleted kibontakoztatásában.

Hogy kikről van szó pontosan? A zeneszerzés, hangszerelés témakörében Vedres Csaba, a menedzsmentben Szepesi Mátyás, a zenei sajtóban Artner Szilvia „Sisso”, az élő megszólalás, színpadtechnika, fénytechnika esetében Urbán Ernő, a produceri tevékenységben Takács Zoltán Jappán, az arculat- és dizájntervezésben pedig Szénássy Alex fogja várni a hallgatókat.

Ha pedig a hallgatók rendelkeznek a szükséges alapismeretekkel és a gyakorlattal is tisztában vannak, nincs más hátra, jöhet a harmadik pillér, mely az arra érdemes produkciók menedzseléséről szól. Az első évet a valós igények felmérésére szánták, így a ZEN végleges arcképe még kialakulófélben van. Kövessétek a híreket és vegyetek részt a programjaikon, hogy a Zenélő Egyetem tényleg el tudja érni célját és az országban egyedülálló közeget teremtsen.