TV vs YT – miért és hogyan?

A televíziózás haldoklik. Tagadhatatlan tény, hogy a fiatalabb generáció inkább az internetet választja, és az idő előrehaladásával ez a tendencia egyre inkább növekedni fog, a YouTube pedig átveszi a TV helyét a hétköznapokban. Lássuk ennek az okait!
 
A televízió népszerűségének húzóereje egyértelműen a filmnézés, valamint a különböző csatornák saját műsorai, ám a fiatalság szemében egyre elavultabb dologgá válik, hogy leülünk egy sötét szobában, és egy előre megírt, majd öltönyösök által jóváhagyott műsort nézünk, mert a világ már túlhaladt ezen. Hogy miért? A válasz egyszerű: globalizáció.
A világ óriási fejlődésen ment keresztül az elmúlt évek alatt, a hagyományos médiát pedig felváltották a közösségi platformok. Aktív részesei lehetünk a történéseknek, posztolhatunk, élményeket oszthatunk meg az ismerőseinkkel. Itt már nem arról van szó, hogy passzívan befogadjuk, ami a tévéből sugárzik felénk, hanem aktív szereplőkké magasodtunk a közösségi média világában.
Az internet húzóereje a közösség, aminek mindenki szeretne a részese lenni, a videómegosztók pedig pontosan ennek a lehetőségét adják meg. Megjelentek a YouTube-on azok az emberek, akik maguk által kreált tartalmakat töltenek fel a nézők szórakoztatására. Nem színészek, nem celebek, akiket egy televíziós csatorna nagy pénzekért szerződtetett, hanem átlagemberek, akárcsak mi, ezért az általuk készített videókat sokkal élvezetesebb nézni.
A videózásból meg lehet élni, sőt, nemzetközi szinten egy komoly csatornával milliókat is lehet keresni – dollárban. Egyes youtuberek óriási nézettséget képesek produkálni és hatalmas közönséget maguk köré gyűjteni. A rajongók közösséget alkotnak, a kedvenc videósaik merchandise termékeit vásárolják, találkozókat szerveznek, ismerkednek – ezt teszi a globalizáció, egyre inkább elmosva az országhatárokat.
 
Nézzük meg, hogy melyek a legnézettebb videótípusok. A legnépszerűbb egyértelműen a gaming, így nem is csoda, hogy a legnagyobb csatornák zöme ebben a kategóriában gyárt tartalmat. A legtöbb ember szeret játszani, és ha van egy kedvencünk, nyilván szívesen megnézzük, hogy valaki más hogyan boldogul vele. Bele tudjuk élni magunkat a helyzetébe és sokkal inkább együtt tudunk nevetni vele – vagy éppen rajta –, hiszen nekünk is vannak élményeink a játékkal kapcsolatban. A másik pontja a gaming sikerességének, hogy a videojátékok egyébként is interaktív programok – aktív részeseik vagyunk, nem pedig passzív befogadók – amikhez a gamerek hozzáadják saját stílusukat és reakcióikat, ezzel kvázi „filmet” készítve egy végigjátszásról. Ám megint csak nagyobb az élmény, mintha a tévében néznénk egy filmet; a videót bármikor megállíthatjuk, újranézhetjük, kommentelhetünk, megoszthatjuk a barátainkkal. Az internet sokkal több lehetőséget rejt, mint a televízió.
A következő nagyobb videós kategória a vlog és az életmód. A videósok a hétköznapjaikról beszélnek nekünk, elmondják a véleményüket egy-egy dologról, vagy megosztják velünk az élményeiket. Ezek a naplószerű „videóbejegyzések” valóságshow-szerű bepillantást engednek a youtuberek életébe.
 
A harmadik nagy kategória a szórakoztatás, amibe rengeteg minden beletartozik. Nyilván a gaming és a vlog videók is a szórakoztatást szolgálják, de úgy hiszem, vannak csatornák, amiket csak a szórakoztató jelzővel lehet leírni. És itt kanyarodhatunk rá a magyar vonatkozásra, ugyanis a szórakoztatás kategóriát elsősorban a Videómánia miatt akartam külön venni. Talán mindenki hallott már Dancsó Péterről – így vagy úgy –, aki az egyik legsikeresebb magyar videós. Régen filmkritikákkal foglalkozott, mára viszont egy nagyon komoly stílusváltáson esett át a csatorna, és a mostani videóit nem is lehetne más címkével illetni, mint a szórakoztatás.
 
Ennek kapcsán térjünk ki a stílusokra. Rengeteg kritika érte Dancsót, hogy komolytalan és gyerekes lett a csatornája. Az igazság azonban az, hogy a Videómánia töretlenül népszerű, a feliratkozóinak a száma pedig egyre nő. Ennek oka, hogy a YouTube-on nincs megszabva, hogy milyen videót csinálj, és hogy mit mondhatsz és mit nem, ellenben a televízióval, ahol ezer és egy dolog közbeszól, hogy egy-egy műsornak milyen hangvételűnek kell lennie. A videózás sokkal szabadabb műfaj, mint a tévéműsorok, így egyértelműen élvezhetőbb is, hiszen a videós önmagát adja. A szórakoztatás kategória célja pedig egyébként is maga a szórakoztatás, ami nem feltétlenül esik egybe a mély mondanivalóval rendelkező tartalmak gyártásával.
 
A másik példám a stílusok szabadságára szintén egy magyar csatorna, a TheVR. Fábián István és Komzsik János a legnézettebb magyar gamerek, és a népszerűségükhöz, úgy gondolom, hozzátartozik, hogy mennyire szabad szájúak. Pisti idegesebb típus és hamar elkezd káromkodni, de Janit sem kell félteni, ha éppen olyan játékról van szó. „Őszintén” játszanak, és pontosan ettől lesznek a videóik szeretnivalóak, mert természetesen viselkednek.
Ám ennek a szabadságnak vannak árnyoldalai is. Akik ekkora népszerűségre és nézettségre tesznek szert, bizony komoly felelősséget is a nyakukba vesznek, hiszen az őket néző fiatalok személyiségfejlődésére óriási hatással vannak, és néhány videós egyszerűen nem elég érett erre a szerepre. Logan Paul év eleji botránya talán a legjobb példa. A fiatal vlogger Japánban járt, ahol meglátogatta az öngyilkosok erdejeként is ismert Aokigaharát, és egy holttesten élcelődött a videóban, ami aztán felkerült a YouTube-ra is – óriási felháborodást keltve. Bár ezután úgy tűnt, hogy Logan egy kicsit magába száll, hiszen egy bocsánatkérő videó után hosszú ideig nem jelentkezett tartalommal, ám ez hiú reménynek bizonyult: azóta mintha szándékosan igyekezne botrányos videókat gyártani, amivel kivívta a YouTube vezetőségének ellenszenvét is. A vlogger csatornáján blokkoltak mindenfajta hirdetést, így Logan elesett a reklámbevételektől. Állítólag a videómegosztó tulajdonosai már azon gondolkoznak, hogy felbontják vele a partnerségi szerződést.
 
Mindebből látható, hogy a felelősség óriási, ám aki alkalmas rá, komoly karriert futhat be a YouTube-on. Vannak olyan tizenévesek például, akik fiatal koruk ellenére is igényes tartalmat tudnak készíteni – magyarok között legjobb példa talán luckeY és Unfield – és a női videósokat sem kell félteni, hiszen ők sem csak sminkes- és vlogvideókat csinálnak; sok női gamer van, akik kenterbe verik hímnemű társaikat egy-egy e-sport játékban.
 
Végezetül pedig hadd osszam meg veletek egy apró meglátásomat a jövőre nézve: ahogyan a videózás felváltja a televíziót, úgy fogja felváltani a streamelés a videózást. A streamek – ahol a nézők a chaten keresztül azonnali kontaktban vannak a videóssal – egyre népszerűbbek. Úgy gondolom, hogy azoké a platformoké a jövő, amelyek a streamerek igényeire koncentrálnak, hiszen a videósok egyre inkább elkanyarodnak az élő adások készítése felé, és természetesen velük együtt vándorol a többszázezres közönségük is.