Tehetséges énekes vagy? Kerüld az X-Faktort!

Ritka pillanat, ha távirányítót ragadok, de olykor-olykor rászánom magam – már csak azért is, hogy képben legyek az aktualitásokkal. A hibát nem azzal követtem el, hogy az X-Faktor logója láttán nem váltottam csatornát, hanem azzal, hogy egy potenciállal bíró, lelkes versenyzőket kibontakoztató tehetségkutatóra számítottam. Nem egészen ezt kaptam tőle, hiába vitt rá a kíváncsiságom arra, hogy még a fináléba is belepillantsak.

Sokat agyaltam azon, vajon mi lehet ennek az oka, de aztán tisztáztam magamban, hogy voltaképpen egy minden részletig megkomponált, óriási költségvetésű tévés showműsorról van szó, melynek elsődleges célja, hogy a nézőt a képernyőhöz ragassza egy egészestés film hosszával egyenlő időtartamra. Ez pedig nem egy egyszerű feladat. Az X-Faktor jelenleg Magyarország egyetlen nagy volumenű tehetségkutatója, és míg olyan műsorok, mint a Megasztár vagy a The Voice már kihullottak a listáról, ez a show még állja a sarat. Egyedüliként állnia is kell, bár konkurencia hiányában garantált, hogy az énekes tehetségkutatóra kiéhezett néző odakapcsol. Az idei széria egészen a végéig tartotta az egymilliós nézettséget, így biztosan nem kell tartania attól, hogy kaszát kap.

Úgy tűnik, az átlagos fogyasztó már nem elégszik meg a feltörekvő tehetségek energiabefektetésével színpadra költött produkciókkal, ugyanis évről évre az egyre nagyobb felhajtás és az egyre töményebb dráma kerül előtérbe, fokozatosan szorítva ki mindazt, amiről ennek az egésznek eredetileg szólnia kellene. Feltéve, hogy valóban a tehetségek felkutatása a műsor funkciója.

A fotó forrása: rtlmost.hu

Testvérduók szétrobbantása, Mirjam mikrofondobálása, Gáspár Laci boldog-boldogtalanhoz intézett bátorítása, halálosan unatkozó műsorvezető Kiss Ramóna személyében, obszcén megnyilvánulások, ByeAlex határtalan sértődései és hisztije, esélyesek kiszórása, táncosnők HD-ben megörökített feneke, még több unatkozó Kiss Ramóna, megbotránkoztató produkciókba való görcsös kapaszkodás, dráma a tetőfokon… Nagyjából ezek jellemzték az idei széria epizódjait, de ami leginkább kicsapta nálam a biztosítékot, az a finálé volt. A dobogó harmadik helyén végzett, saját dalokkal próbálkozó Tamáska Gabrielláról nagyon el szerettem volna hinni, hogy fantasztikusan énekel, de sajnos ez a produkcióiból egyáltalán nem tükröződött. Az ezüstérmet bezsebelő, ByeAlex képére formált Stolen Beatnél már a fejemet fogtam, a győztesnek választott USNK-nak pedig sok sikert kívánnék a jövőre nézve, de amíg Radics Gigi közreműködése tartja életben a fellépésüket, addig ne nagyon vágyakozzanak elsöprő sikerre. Bár lehet, hogy bennem keresendő a probléma, hiszen a sok fiatal tizenéves, aki a rappereknek csápolt, már rég nem az én korosztályom.

Még halovány emlékeim vannak az első x-faktoros adásokról, és a dobogón vagy dobogó környékén végzettek neve is felsejlik, de az elmúlt években meghurcolt versenyzőkről alig van bármi fogalmam. Esélyes, hogy az idei érmesek is erre a sorsra jutnak majd, hiszen az USNK nevét nehezebben bírtam memorizálni, mint a következő vizsgámra feladott kommunikációs modelleket. Félek, ha évek múlva valaki felemlegeti a 2018-as X-Faktort, Mirjam nevével fog dobálózni, nem pedig azzal, hogy a győztes milyen hidegrázós hanggal hódította meg a dobogó legfelső fokát. Habár nem is beszélhetünk aranytorkú nyertes köztudatba robbanásáról, hiszen ilyen pillanata a 2018-as magyar X-Faktornak nem volt.

Az egészben az a paradoxon, hogy ezek után egy tehetséggel megáldott ifjú kedve nem biztos, hogy megjön ehhez a nagy volumenű tehetségkutatóhoz. Ha a személyem körül kialakult felhajtást tolnák a bennem rejlő potenciál helyett, én legalábbis tutira kihagynám az élményt.