Reklámvariációk a karácsonyra

„Karácsony, karácsony, karácsony” – hangzik a jelszó az Arnold Schwarzenegger nevével fémjelzett Hull a pelyhes! című filmben. Számunkra azonban most nem a filmen van a hangsúly, hanem azon az egy ismétlődő szón, hogy karácsony. November vége óta velünk van mindenhol. Boltokban, online felületeken, televízióban, rádióban – reklámok központi témájaként. A nagyobb beruházásokkal bíró cégek évről évre „megrendezik” saját karácsonyi „kisfilmjeiket”. Most nem teljesen szakmailag próbáltam ezeket kategóriába rendezni.
 
 1. „Színészek mint átlagemberek” reklámok
 
Szeretünk olyan személyeket a vásznon látni, akik hozzánk hasonlóan átlagosak és ugyanúgy élik meg ezt az ünnepi időszakot, mint mi. Fáradtan, anyagilag kimerülten, megterhelten, de mégis boldogan. És mi is lenne a legjobb egy termék, egy cég reklámozásához, ha nem egy ismert arc, egy sztár, aki átlagos munkakört tölt be pár másodperc erejéig. Gondoljunk csak vissza a 2016-os H&M reklámra Wes Anderson rendezésében, mely Adrien Brodyt vonultatja fel mint vasutas alkalmazottat, de az idei év karácsonyi tündérmeséjeként emlegetett Debenhams reklám mellett sem mehetünk el szó nélkül, ahol Ewan McGregor villanyszerelőként és narrátorként tűnik fel.
 
 2.„Légy boldog és vidám, valamint mindig higgy a csodákban…” reklámok
 
… legalábbis karácsony idején, folytatódhatna ezzel a szöveg, hiszen a Coca-Cola reklámjainak a fő irányvonala ez lenne. Díszbe öltözött város, mosolygós Mikulás, aki a hógömb segítségével teljesíti vágyainkat és összehozza a családot az asztal körül, ahol egy 1,5 literes Coca-Cola társaságában költhetjük el a nehéz ünnepi lakomát.
 3. „Szerepeltess állatokat, mert azok cukik és eladható velük bármi” reklámok
 
A John Lewis áruházlánc kisfilmjeiben átlagemberek, gyerekek, mesefigurák, fantasztikus lények és állatok segítségével próbálja népszerűsíteni magát. Trambulinon ugráló pitbull, szerelmes pingvinpár, kiskutyák, erdei állatok által zárjuk szívünkbe reklámjaikat és magáról az áruházról is pozitív kép fog élni bennünk. „Kiskutyatekintettel” építik imidzsüket. Sikeresen.
 
 4. „Élelmiszerek karácsonya” reklámok
 
A 2017-es év egyik reklámja sokkoló élmény volt számomra: a kis répa horrortörténete az egyik élelmiszer-üzletlánctól, aki egy megterített asztalon keresztül átverekedi magát szerelméhez, hogy aztán Titanicba illő jelenetben a mozdony korlátjának dőlve áldozzanak a szerelem oltárán. De tudjuk, hogy a valóságban ezek a zöldségek úgyis a szánkban landolnak.
 5. „Kapjunk sírógörcsöt” reklámok
 
Kevés olyan reklám van, ami a szép árnyas oldalát is bemutatja, de találunk olyat, amelyen meghatódunk és elgondolkodunk egy percre. Ezt a hatást a Sainsbury’s 2014-es, 1914 címet viselő kisfilmjének sikerült elérnie, ami az első világháború idején kötött karácsonyi fegyverszünetről szól, amikor is a lövészárokban ragadt ellenséges brit és német katonák együtt karácsonyoztak pár óra erejéig. Az említett reklám valós történeten alapszik, de sok kritika érte, amiért romanticizálta a világháborút. A cég azonban csak a reflektorfénybe kerülő esemény évfordulójából akart profitálni. De van egy reklám, ami még az előbbinél is nagyobb hatást ér el, hiszen nem egyszer fordul elő, hogy a rohanó mindennapjainkban megfeledkezünk valakiről és ez a kisfilmben nem más, mint a nagyapa, akihez gyermekei, unokái csak akkor mennek el, amikor értesülnek a haláláról. 
 
A reklámok többségében az eladáson van a hangsúly. Jobbról-balról bombáznak minket az ajánlatokkal, illetve a karácsony és az advent kiváló időszak a cégek imázsának javítására, építésére. Azonban mindeközben szívet melengető és hangulatot teremtő kisfilmekhez jut általuk a vásárló akkor is, ha pénztárcanyitogatásra próbálnak ösztönözni. Hogyha a fenti reklámok közül némelyik hébe-hóba bekerülne kedvenc tévés sorozatainkat vagy a klasszikus karácsonyi filmeket megszakító hirdetési időbe, akkor nem unnánk halálra magunkat és aludnánk el a tíz perc alatt, hanem a képernyő előtt ragadva várnánk ki a karácsonyi légkört megteremtő reklámok végét.