Oktatói Munka Hallgatói Véleményezése

 

Immár 2007-óta, azaz 5 éve kérjük a hallgatókat az oktatóik véleményezésére. Az alapelv egyszerű: mi is kapunk jegyet, miért ne osztályozhatnánk az oktatóinkat. Az Oktatói Munka Hallgatói Véleményezése, azaz az OMHV lényegében kvantitatív adatok alapján rendel minőségi mutatót előbb az oktatott kurzushoz, majd az alapján az oktatóhoz, végül az oktatók alapján a tanszékhez. Mindennek feltétele a meghatározottan magas számú kitöltő, valamint egy stáb, akik a rendszer fenntartásán és az értékelésen dolgozik.

Az oktatóknak is fontos, hogy egy általános véleményt lássanak, hogy tudják, kell-e változtatniuk a kurzusokon, merre haladjanak tovább. Valamint fontos a karnak, hogy tudja, elégedettek-e a hallgatók az oktatókkal, és ezáltal magával egyetemmel. Van, ahol az oktatók véleményezése az első számú minősítési rendszer. Törekednünk kell arra, hogy ez nálunk is hasonlóképp legyen.

Népszerűségének és jelentőségének gyermekkorát éli a felmérés, de már nemcsak kúszik, hanem szalad. A legutóbbi félévben elértük az eddigi legmagasabb kitöltöttséget, 10%-ot, ami első ránézésre csekélynek tűnhet, de az előző félévek kitöltési arányának duplája. Miről szól pontosan az OMHV? A kérdőívben 10 szemeszterre visszamenőleg lehet elsősorban kurzusról, másodsorban a kurzus oktatójáról összesített véleményt mondani: fejlődött-e, ugyanolyan jó, mint volt, vagy nem. Természeresen mindez az ETR felületén történik, ami a legkézenfekvőbb és legbiztonságosabb hely egy ilyen felmérés lebonyolítására.

Akár tetszik, akár nem, az OMHV eredménye nem lehet valóban meghatározó addig, amíg el nem érjük a 30 %-os kitöltöttséget. Az elmúlt hónapokban nagyon sokat dolgoztunk a felmérés fejlesztésén. Olyan kérdéseket boncolgattunk, mint hogy hogyan tehető a kurzusalapú véleményezés végül oktatóalapú véleményezéssé, hogyan növelhető – túl a marketingfogásokon és a kitűzőkön – az OMHV presztízse, vajon megállná-e a helyét egy kari szintű kimutatásban, illetve hogyan publikálhatóak az adatok.

Nos, jelenleg a 25% alatt véleményezett kurzusok irrelevánsak az értékelés szempontjából, hiszen csak a többség szava lehet hiteles, és így összevethetőek lennének az egyes kurzusok, és az oktatók is. Ugyanakkor sok esetben mi, hallgatók, amikor a kurzust véleményezzük, valójában az oktatói munkát értékeljük. A személyes szöveges értékelések kapcsán viszont már személyiségjegyekkel találkozunk javarészt. Ez egy másik kritikus pont. A szöveges véleményezést ettől a félévtől kaphatják meg az oktatók. Természetesen, ahogy a legtöbb véleménynyilvánítási felületen, itt is alkalmaznunk kell moderátort.

Az adatok nyilvánosságra hozatala sokkal egyszerűbb, mint azt bárki gondolná. Ha valaki kíváncsi az értékelt adatokra, összeredményekre, nyitva tartási időben bármikor megtekintheti azokat a Diákcentrumban. Ugyanezek az értékelések megtalálhatók az OMHV standoknál, az adott félév véleményezésének kezdetén. Jelenleg azon dolgozunk, hogy az ETR-ben külön felületen jelenhessenek meg az adatok, így mindenki néhány kattintással megtekinthetné azokat, ami komoly segítséget jelentene annak eldöntésében, hogy kinél vegyünk fel órát.

A legfőbb kérdés egy ilyen kényes témánál persze az anonimitás. „Azért nem töltöm ki, mert az oktató látja, hogy mit írok!” – hallhatjuk sokszor a kibúvóként használt mondatot, amely egyszerűen nem igaz. Olyan excel adattáblát látunk a véleményezés végén, amelyben a hallgatók személyes adatai nem szerepelnek.

A legnagyobb érdeklődésre az OMHV-val kapcsolatban vélhetően az év oktatójának megválasztása fog számot tartani. Az elmúlt két félév összesített adatai alapján a legjobbnak értékelt és a legeredményesebb oktatót jutalmazza a hallgatói önkormányzat. Hogy ki lesz a PTE BTK 2011-2012-es tanév oktatója? Mindenki megtudhatja a gólyabálon!