Lokalitás és brandépítés - A kommunikáció- és médiakutatás műhelyei előadássorozat második felvonása

A kommunikáció- és médiakutatás műhelyei című előadásokon csütörtökönként egy, a kommunikációval foglalkozó kutatócsoport mutatkozik be. A második alkalommal a kolozsvári Babeş-Bolyai Tudományegyetem Kommunikáció, Közkapcsolatok és Reklám Intézetének munkatársa, Keszeg Anna egyetemi adjunktus tartott előadást, Lokalitás és brandépítés címmel.

Az előadás során bemutatta, hogy mi folyik a kolozsvári Babeş-Bolyai Tudományegyetem Kommunikáció, Közkapcsolatok és Reklám Intézet ’Citrom’ névre keresztelt épületének falai mögött, vagyis mivel foglalkozik a tanszék. A romániai felsőoktatás élvonalába tartozó intézményt az Európai Egyetemek Társasága is kiválónak minősítése, ami annyit jelent, hogy az egyetemen a legmagasabb szintű oktatási és kutatási tevékenység folyik, az alapképzés mellett mesteri és doktori szinten is.  A fiatal oktatói testület minden tagja doktori fokozattal rendelkezik és kutatási területeik közül csak néhány bemutatásra is került az előadás alkalmával. Foglalkoznak többek közt kampánykommunikációval, sajtóelemzéssel és identitástudattal is.

A BA és az MA szakok mellett doktori képzés is működik az intézményben. Az egyetem honlapján (www.bbte-kommunikacio.ro) meg lehet nézni a tanrendeket, mit is tanulhatnak ott a diákok. Keszeg Anna elmondása szerint alapvetően gyakorlatorientált az oktatás, 75% gyakorlat, 25% elmélet. A gyakorlati oktatás során a diákok tevékenyen részt vehetnek például a Félsziget (http://www.felsziget.ro) fesztivál megszervezésében. Keszeg Anna büszkén újságolta, hogy, az erdélyi magyar színházaknál csak a BBTE-n végzett diákok dolgoznak PR-osként.

Az intézet keretein belül három szakkollégium működik, a legújabb idén indult. Eddig problémának tűnt, hogy a sok gyakorlati ismeret mellett a diákok nem olvastak eleget, csak az utolsó évben láttak neki a kutatói munkának, mikor már szakdolgozatot kellett írni. Ezt próbálják kiküszöbölni a szakkollégiumokkal, melyek lehetőséget nyújtanak egy-egy szakterület széleskörű megismerésére, valamint megtanulják, hogy is épül fel egy kutatás. A három szakkollégium a politikai marketing, az arculatépítés, vagyis a PR, valamint a Kommunikáció-, média- és fogyasztáskutatás területeket öleli fel, melybe pályázat útján lehet jelentkezni.

Az egyetem rendkívül nyitott más felsőoktatási intézmények felé, széles nemzetközi kapcsolathálójuk számos áthallgatási lehetőséget biztosít. Erasmus program keretén belül évente hatvan hely kerül meghirdetésre, a magyar tagozat pedig minden évben mintegy húsz külföldi oktatót lát vendégül.

Annak ellenére, hogy még viszonylag újnak számít a Kommunikáció, Közkapcsolatok és Reklám Intézet, háromszoros a túljelentkezés. Talán pont ezért, mert keveseknek szerepel ilyen végzettség a diplomájában, nagy eséllyel el tudnak helyezkedni az itt végzett diákok, értesüléseik szerint 85%-uk dolgozik a szakmában.

Keszeg Anna az egyetemen folyó kutatási tevékenységeken és az oktatáson kívül beszélt a publikációs lehetőségekről is. Az 1926 óta létező, kolozsvári székhelyű Korunk folyóiratba a komolyabb írásokat várják, míg a 2006-ban alapított Medok (www.medok.ro.) oldal kiváló a kezdő újságírók számára is. Utóbbi leginkább a Médiakutatóhoz hasonló szaklap, mely a kommunikációval és médiával kapcsolatos cikkeket közöl.

Csütörtökön a Zsolnay Negyed E-25-ös épületének E 301-es termében 16 órától a pécsi Kommunikáció- és Médiatudomány Tanszék bemutatkozását láthatjuk, Feischmidt Margit, Szijártó Zsolt és Szolnoki József előadásában.