karamazov kis k-val

Másfél évvel ezelőtt mutatták be a Dosztojevszkij regény alapján készült karamazov című darabot, melynek szombaton a Janus Egyetemi Színház adott otthont. Bár a 2013-as Poszt során járt már Pécsett, az előadás a begyöpösödött, az orosz realizmussal gyakran együtt járó léleknyomorgató klisék dömpingjének hiányával és frissítő dinamikájával tökéletes hétvégi csemege volt a színházkedvelőknek.

A projekt eredetileg Lazók Mátyás, a Szegedi Nemzeti Színház egyik színészének ötlete volt, melyhez felkérte főiskolás osztálytársait, Orosz Ákost, Adorján Bálintot és Jankovics Pétert. A négy fiú a közel két órás játékidő alatt egy percre sem engedi elkalandozni figyelmünket. A puritánnak tűnő díszlet minden egyes részletét erőltetettség nélkül használják ki. Ajtók, székek, falak és jelenlét. Mert bár a rendező Laboda Kornél és írótársa Faragó Zsuzsa dramaturgiája önmagában is új színnel festi meg az orosz alapművet, a fiúk játékosságától és pezsdítő energiájától lesz ajánlásra méltó a darab.

A feldolgozások középpontjában a három fő karakter szokott állni: az észember, az ösztönember és a vallásos ember. A három testvér Dimitrij, Ivan és Aljosa a színészek megtestesítésében azonban húsvérré válnak. A felszíni különbségeken túl kiütközik családi ösztöntörekvéseik hasonlósága, láthatjuk, hogyan küzdenek, és hogyan buknak el. A hit kérdése nincs leredukálva üres tézisekre, hanem emberi válaszokon keresztül mutatja meg sokrétűségét.

Az előadást olyan zenei betétekkel tűzdelték meg, mint például az „Aligátor kutyám lesz” című dal. Az eredeti japán számot a színészek találtak a YouTube-on, s refrénjének magyar fordításaként jött létre a már-már brechti betét, melyet egy öreg krokodilról szóló internetes cikkel toldottak meg. A blokk természetesen távolinak tűnhet a Dosztojevszkij által megírt regény szöveghez képest, de a szemlélődők nem is a könyvet szeretnék szóról szóra hallani.

A „karamazovság”, az alkotók szerint mindannyiunkban megtalálható. Ha választhatunk szabad és tiltott dolgok közül, azt akarjuk, amit nem lehet. Csak és kizárólag azért, mert nem lehet. A rejtélyesség önmagában elég lehet, hogy kívánatossá váljon a leghétköznapibb dolog is, és mi mind másképp fogjuk feldolgozni ezt a lehetetlen helyzetet. Van, aki eléri, van, aki megfordítja és van, aki beszél róla. A karamazov című előadás nem várja el, hogy több száz oldalas művel legyünk tisztában. Azt várja, hogy gondolkozzunk másokról és saját magunkról. Tegyük meg.