Fénylő tavaszi természet – melatonin és egyéb finomságok

Lassan vége a télnek. Ilyenkor az ember jobban vágyik a napfény érintésére, mint bármikor az évben. A fény szerepe életünkben kitüntetett, ennek pedig több oka is van, a következőkben ezek közül fogok néhányat elmesélni.

Az egyik egy melatonin nevű hormonnak köszönhető. A melatonin termelődése a tobozmirigyhez köthető, ami az agyunkban található. Ez csak nálunk, embereknél emlékeztet fenyőtoboz alakra, de az állatok is rendelkeznek ezzel a szervvel. A melatonin fontos szerepet játszik a napi ritmus kialakításában. Ez a mesterséges fény mindennapi használatával némiképp felborult, hiszen ezelőtt az emberek szervezete többek közt a melatonin segítségével észlelte, hogy mikor van ideje aludni menni, a természethez igazították napirendjüket. Így például az alvásban is fontos szerepe van, a kisgyermekek rengeteg melatonint termelnek, időskorban pedig ez a mennyiség csökken, gondoljunk csak arra, hogy az idősek rosszabbul alszanak és korábban ébrednek. Érdekes például, hogy melatonint árulnak már boltokban is, használata több területen alkalmazható, így például alvásra, betegségek megelőzése, depresszió enyhítésére.

Tőlünk északabbra fekvő országokra jellemző az úgynevezett skandináv depresszió, ami az alacsony napfényes órák számához köthető. Ez pedig azzal magyarázható, hogy kevesebb fény hatására több melatonint termel a szervezetük, ezzel pedig romlik a hangulatuk. Igaz, manapság egyre több elmélet mutat arra, hogy a melatonin viszont számos betegség megelőzésében segíthet. Tehát a melatonin pozitív hatásait fel lehet használni a mindennapi életben, annyi kritériummal, hogy túlzásba sem kell vinni az alkalmazását. Vagy ha nem akarunk olyan messzire menni, a kevés fény hatását itthon is megfigyelhetjük téli depresszió címen.

Egy másik fontos, a szervezetünkben előforduló anyag a D-vitamin. Ez egy úgynevezett előanyagból keletkezik, ami a szervezetünkben jelen van, mégis fény kell az aktiválódásához. Ezért tudnak hasznosak lenni a fényterápiák, amik aktiválják ezt az anyagot. Ilyen például az ultraibolya-sugárzás, amely téli depresszió esetén is sokat tud segíteni. Vagy pedig egy sokkal egyszerűbb módszer: itt a tavasz, csak ki kell dugnunk az orrunkat a jó meleg szobából.

De a séta előtt még időzzünk el a hangulatnál és a fénynél. Az utóbbinak, ahogy már fentebb is szó volt róla, jelentős szerepe van a kedvünk alakulásában.  Hogyan is lehet ezt a tényt hasznosítani és előnyös hatását felhasználni? Hivatalos megfogalmazásban és a jó öreg wikipédiát segítségül hívva, a látható fény emberi szemmel érzékelhető elektromágneses sugárzás. Nyugalom, ezek után kevésbé tudományos vizeken evezünk tovább. A fényt hullámhosszban mérjük, a látható fény kb. 400 és 700 nanométer közé esik, az állatok például ennél többet képesek észlelni. Igen sok eszköz segíti szervezetünket a látásban és a színek észlelésében, például a fotoreceptorok. Három színt vagyunk képesek észlelni: a pirosat, a kéket és a zöldet. Ezek keveredéséből keletkezik a többi szín.

A színek tehát különböző mértékű hatással vannak ránk. A meleg színek élénkítenek, serkentenek, míg a hideg színek nyugtató hatással vannak. Ezt a praktikát számos területen alkalmazzák, amit legutóbb olvastam, az a lakberendezés trükkjeiről szólt: hűvös fény ajánlatos ébredéshez, meleg fény pedig alvás előtt. Az orvostudomány is hasznosítja a fény jótékony hatását, elég csak említeni például az infravörös lámpás kezelést. Ezen túlmenően mindegyik színhez kapcsolható egy szubjektív jelentés, így például a piroshoz az energia, de akár agresszió is, a kékhez a nyugalom, viszont a depresszió is, és így tovább.

Tehát ha az ember tudatosan használja fel a fény és a színek hatását, akkor a lelki állapotot is képes vele némiképp befolyásolni. Úgyhogy irány ki a természetbe és tessék magunkba szívni egy kis napsugarat és neki köszönhetően jó sok D-vitamint is.