Csocsó, főzés, eszmecsere

A Deviszont egy budapesti kezdeményezés, amely szakgimnazistáknak és szakiskolásoknak mutat alternatív időtöltési és tanulási lehetőséget. Az interjúból megismerhetitek tevékenységüket, céljaikat, de többek között arra is fény derül, hogy a mai oktatási rendszer mekkora teret enged egy efféle elgondolásnak. Kérdéseimre a tagok közösen válaszoltak.

PécsiBölcsész: Milyen körülmények között jött létre a csapat?

Deviszont: Közhelyszámba megy leírni a magyar oktatási rendszerről, hogy újratermeli a társadalmi egyenlőtlenségeket; hogy a szakképzésben tanulók számára valódi tudás és készségek helyett a minél előbbi munkaerőpiacra kilépést jelenti; hogy

a hat- és nyolcosztályos gimnáziumok rendszere a szelekciót olyannyira előre hozza a középosztály javára, hogy azzal az oktatásban részt vevő gyerekek legnagyobb részének esélye sincs versenyre kelni.

A Deviszont története is ezzel az alaphelyzettel kezdődött 2016-ban, amikor a tagok közül ketten már a sokadik beszélgetésüket folytatták arról, hogy ez az egyenlőtlenség mennyire felháborító – és egyre inkább formálódott bennük az elképzelés, hogy valamit tenni kellene. Ebből nőtt aztán ki az az akkor hétfős csapat, amely elkezdte konkrét tervvé formálni ezt a gondolatot.

PB: Ismertétek egymást korábban?

D: Mindannyian fiatal társadalomtudósok, szociális munkások, pedagógusok, jogászok vagyunk, többen ugyanabba a szakkollégiumba jártunk, vagy más (egyetemi, dolgozói, aktivista) körökből ismertük egymást. Azonos a gondolkodásmódunk az egyenlőtlenségekről, hogy ezek az igazságtalanságok társadalmi folyamatok eredményei, ezáltal rendszerszinten gondolkodva kell ellenük tenni. Ezekből a közös alapvetésekből nőtt ki közel két év tervezés és előkészítés után a Deviszont Közösségi Tér, ami 2018 novemberében nyílt meg a XIX. kerületben, Kispesten.

PB: Honnan jött a név?

D: A tervezésnek kétségtelenül ez volt az egyik legnehezebb pontja. Szerettünk volna valami olyat, ami megszólítja a fiatalokat, ami nem túl általános, de legfőképpen nem kínos! Végül valaki bedobta a Deviszontot. Könnyű volt megmagyarázni, hogy miért tetszik nekünk:

sokáig hallgattuk, hogy a magyar nyelvtudomány szerint nincs olyan, hogy deviszont: vagy de, vagy viszont. A köznyelvi szóhasználatba aztán annyira beépült ez a kifejezés, hogy az MTA által is elismert lett.

Ez a folyamat elég jól tükrözi, hogy mit képviselünk a tanulással, tudással kapcsolatban: szerintünk mindenki tudása értékes, nem lehet felülről meghatározni, hogy mi az “igazi” tudás. Hiszünk az alulról jövő kezdeményezések létjogosultságában.   

PB: Mi volt az eredeti célkitűzés?

D: A Deviszont célja, hogy a kritikai pedagógia eszközeivel igyekezzen választ adni az oktatási rendszer egyenlőtlenségeket újratermelő működésére. Azáltal, hogy felmutat egy alternatívát egy közösségi alapú, társadalmi változást célzó, helyi beágyazottságú kezdeményezéssel ezt a célt pedig úgy igyekszik elérni, hogy szakképzésben tanuló fiatalok számára kínál alternatív szabadidő-eltöltési lehetőséget. A módszertanunk a hagyományos pedagógia helyett a kritikai pedagógiára és az élménypedagógiára épül.

A kritikai pedagógia célja, hogy a résztvevők felismerjék a világban létező rendszerszintű egyenlőtlenségeket, és hogy társadalmi cselekvésre ösztönözze őket azt állítja, hogy a tudás mindenkié, és mind egymástól tanulunk, beszélgetésen és vitán keresztül.

A kritikai pedagógia elveti a tekintélyelvűséget, és mindig a résztvevők tapasztalataiból indul ki. A foglalkozásaink során emellett élménypedagógiai módszereket használunk, azaz igyekszünk mindent a gyakorlatban kipróbálni és a hozzánk járó fiatalok tapasztalataiból kiindulni. Hiszünk a közösség erejében, és abban, hogy a közösen átélt élményekből lehet a legtöbbet tanulni.  

PB: Milyen nehézségekkel kellett szembenéznetek az eddig eltelt idő alatt?

D: A bürokrácia és a hivatalos ügyintézés köreit mindig meg kell futni, ami a mi esetünkben sincs másképp, és ez különösen az elején sokszor lelassította a munkát. Emellett nagyon fontosnak tartjuk, hogy fennmaradjon a kapcsolat a környékbeli szakközépiskolákkal és szakgimnáziumokkal elsősorban azáltal, hogy meglátogatjuk az osztályokat, és több témában is alternatív osztályfőnöki órákat tartunk.

Ez nem egyszerű feladat, mert a tanároknak is kevés mozgásterük van abban, hogy a tantervtől eltérő órákat tartsanak, így pedig nekünk is nehezebb elérni a célcsoportot.

A kezdetektől fontos volt a Deviszont pénzügyi fenntarthatósága is, mert enélkül egyszerűen nem lehetséges hosszú távra tervezni. Folyamatosan kerestük és keressük a pályázati lehetőségeket, emellett már többször szerveztünk sikeres adománygyűjtő kampányt. Nem csupán a konkrét működés költségeit igyekszünk előteremteni, hanem azon is dolgozunk, hogy képesek legyünk fizetést adni a tagjainknak ugyanis csak így tud hosszabb távon is működni a tér.

PB: Milyen foglalkozásokat, programokat szerveztek?

D: A járványra való tekintettel ideiglenesen mi is bezártunk, de alaphelyzetben a közösségi tér heti egy alkalommal van nyitva, csütörtökönként 14-19-ig. Erre az idősávra szervezünk foglalkozásokat, amelyek között vannak egy alkalmas közösségépítő napok, valamint három alkalmas, egymásra épülő projektek is.

A foglalkozások témáját a hozzánk járó diákok érdeklődésére alapozzuk, a projektek tervezésébe őket is bevonjuk, a Deviszont szervezői pedig ezeknek a témáknak adnak keretet és ívet.

A témák nagyon sokszínűek, és nagyon izgalmas beszélgetéseknek, vitáknak adnak terepet. Volt már tematika a zene, az iskola, a gasztronómia, a különböző kultúrák, és a halál, az elmúlás is. 

Egy-egy nap struktúrája hasonló: a nyitást követően van egy kötetlen megérkezési idő, kb. egy-másfél óra, ilyenkor lehet csocsózni, társasozni, beszélgetni. Ez az a része a napnak, amikor készítünk valamilyen ételt, és közösen eszünk. Utána kezdődik a projektidő, amit a nyitókör és a zárókör keretez. A zárás előtt pedig hagyunk fél órát arra, hogy megbeszéljünk nyitva maradt kérdéseket, csocsózzunk egy utolsót, összepakoljunk és elbúcsúzzunk. Az elmúlt másfél évben kialakult egy kb. 15-20 fős csoport, akik rendszeresen járnak hozzánk, emellett többen megfordulnak nálunk alkalmilag is.

A heti rendszeres foglalkozások mellett alkalmanként szervezünk eseményeket a tágabb támogatói bázisunknak és az érdeklődőknek: volt megnyitó a helyen, oktatásról szóló kocsmakvíz és nagy szülinapi buli is. Az ilyen közösségi eseményeken túl részt veszünk szakmai programokon, illetve szerveztünk már kerekasztal beszélgetéseket is. Ezekről az oldalunkon mindig hírt adunk.

PB: Mik a tervek a jelenre és a jövőre nézve?

D: Jelenleg a legfontosabb feladatunknak azt tekintjük, hogy a hozzánk járókkal fennmaradjon a kapcsolattartás, és amennyire csak lehet, továbbra is olyan tevékenységekbe tudjuk bevonni őket (online), amilyeneket a Deviszontban szoktunk csinálni.

A közeljövőre nézve az egyik legnagyobb tervünk a többnapos nyitvatartás. Régóta dolgozunk azon, hogy olyan feltételek álljanak elő, amelyek mellett ez megvalósítható. Ehhez hozzátartozik az is, hogy minél több fiatalt érjünk el, és tovább nőjön a Deviszont közössége; valamint az is, hogy előteremtsük a fizetésekhez szükséges forrásokat, és további tagokat tudjunk toborozni.

A megalakulásunk óta minden nyáron tartunk egy olyan stratégiai elvonulást, ahol arról beszélünk, hogy mit sikerült megvalósítani a kitűzött céljainkból, a napi működésünk mennyire igazodik ehhez, és miben kellene fejlődnünk. Legutóbb már nemcsak a következő év megtervezésén dolgoztunk, hanem a három- és ötéves stratégián is.

Így az eredeti céljainkat kibővítettük például azzal, hogy kidolgozzuk a módszertanunkat úgy, hogy más szervezetek számára is átvehető legyen.

Szeretnénk elérni, hogy az oktatást érintő kérdésekben véleményformáló szervezet legyünk, valamint szeretnénk létrehozni egy komplex szakértői hálót a Deviszont körül.

PB: Hogyan lehet csatlakozni hozzátok, vagy egyéb módon támogatni titeket?

D: E-mail címünkön, vagy az évente többször meghirdetett toborzás során lehet hozzánk jelentkezni önkéntesnek. A közösségi eseményeinkre szeretettel várjuk az érdeklődőket (remélhetőleg ősszel lehet már ilyet csinálni), valamint tervezzük hírlevél indítását is.

Támogatásként szívesen fogadunk adományt egyesületünk számlaszámára, valamint nagyon örülünk az adó 1% felajánlásnak is. 

Egyenlő Esélyekkel az iskolapadban Egyesület

Adószámunk: 18941328-1-13

Bankszámlaszámunk: 12100011-17902375

Deviszont Közösségi Tér

Facebook oldal: www.facebook.com/deviszontkozter

Email cím: hello@deviszontkozter.hu