A visszaszámlálás elindult – Hatvan perces tréning az agytekervényeknek

Ha egy férfit összezárnak három hölggyel, egy, a külvilágtól elszigetelt szobában, érdekesnek tűnhet, ahogy egymás társaságának élvezete helyett a helyiség minél hamarabbi elhagyásán törik a fejüket. A Parapark esetében mégis ez a helyzet, mivel nem korhatáros filmstúdióról van szó, hanem egy élőszereplős logikai társasjátékról. A játékosoknak egy óra áll rendelkezésükre, hogy az egymásra épülő, leleményes logikai feladatokat megoldva, követve a képzeletbeli kincses térkép láthatatlan szaggatott vonalát, kijussanak az önként vállalt kelepcéből.

58:29 Akkor hajrá, szóródjunk szét!

Alig több, mint két hónapja a Parapark kialakította pécsi székhelyét is a Csinos Presszó pincéjében, ahol a bátor jelentkezők Markal Roland koordinátor féltő figyelme mellett tehetik próbára, hogyan teljesít elméjük éles versenyhelyzetben. Az ellenfél nem egy másik csapat, vagy az ajtók mögött megbújó zombi hordák, csupán önmagunk és társaink lélekjelenlétének hiánya, a stressztől fellépő átmeneti üzemzavar a fejben, illetve a múló idő.

32:11 Találtam egy kulcsot, van még valahol lakatunk?

A belépés előtti utolsó percek eligazítása csak tovább fokozta csapatunk izgatottságát, mely hirtelen sebességváltásként ugrott még egy szintet a zár kattanása után. A kapott utasítás szerint a „Többet ésszel, mint erővel” elvet érdemes követni, nem lakberendezőként vagy épületbontó munkásként kell szétszedni az alig pár négyzetméteres mesterséges garzont, hanem Gil Grissom szorgalmas helyszínelőinek mintájára minél tüzetesebben átkutatni a legkisebb zugokat is, megtalálva az elrejtett tárgyakat, megoldva a logikai rejtvényeket. Bár több szem többet lát, mégis sokszor könnyű elsiklani kulcsfontosságú tárgyak felett, ezért jól megszervezett kooperatív csapatmunka a leghatásosabb kijutási stratégia, ahol az egyik tag hiányosságát pótolja a másik újbóli ellenőrzése és próbálkozása.

23:45 Nem merek benyúlni, mi van, ha levágja a karom, mint a Fűrészben?

Ahogy az a Parapark leírásából is kiderül, ez a játék Csíkszentmihályi Mihály pszichológus által megfogalmazott elméleten, a Flow élményen alapul. Ez egy olyan testi-lelki-szellemi állapot, amely akkor következik be, hogyha az ember teljes mértékben elmerül abban, amit csinál, megfeledkezve önmagáról, térről és időről, figyelmét csak az éppen végzett tevékenység köti le. Mindez egy olyan maximálisan megélt élményt ad, melyben az önként vállalt, nem túl könnyű, de nem is megoldhatatlan feladatok elvégzése a cél, ami energiával és boldogsággal tölt el.

07:27 Úristen, nem fogunk kijutni!

Éppen ezért a kettő-öt fős csapatok ténykedéseit – egyedül lehetetlen kijutni, ötnél többen pedig egyszerűen nem férnek el – webkamerákon keresztül követi a koordinátor, hogy a kritikus helyzetekben igénybe vett telefonos (walkie talkie-s) segítségnél adhasson inspiráló löketet a tanácstalan raboknak. Hiszen nem az a játék lényege, hogy az eltévelyedő csapatok kiborulását figyelve a koordinátor a markába röhögjön, hanem hogy mindenkit hozzásegítsen sikerélmények átéléshez, kirángatva őket a hétköznapok rutinjából.

04:56 Hol a zseblámpa? Nem látok semmit!

A Parapark egy izgalmas nyomozás, ahol az idő szorításában a csapatoknak közösen kell rálelniük a szabadságba vezető egyetlen helyes útra. Banálisnak tűnhet, de az is hatalmas diadal, ha valaki rátalál egy kulcsra, kinyit egy zárat vagy megold egy fejtörőt. A játék közben annyira megnövekszik az adrenalin szint, hogy a kilépés után egyből vágynánk egy újabb menetre.

00:03

00:02

00:01

Az ajtó végleg bezárult.