A német haditengerészet az első világháborúban II.

A németek a háború hajnalán azt remélték, hogy egy döntő nyílt vízi ütközetben sikerül legyőzni a Royal Navy-t. Ez lett volna, a “der Tag”, mi pedig megnézzük, mi történt helyette.

A háború hajnalán tehát a németek (az összes többi érdekelthez hasonlóan) a gyors és egyértelmű győzelemben bíztak, földön és vízen egyaránt. Mivel a nyílt tengeri ütközet, és az ezzel remélt diadal elmaradt, a felek gyorsan berendezkedtek egy elhúzódó kereskedelmi háborúra.

Földközi tenger

A Wilhelm von Souchon parancsoksága alatt álló hajóraj célja a földközi-tengeri brit utánpótlás zavarása volt, azonban gyors kergetőzésbe kezdtek Berkeley-Milne brit altengernagy hajóival 1914 augusztusának első napjaiban. Menet közben a Breslau és Goeben német csatacirkálók a biztonság kedvéért algériai francia kikötőket ágyúznak, majd kelet felé haladva belebotlanak két brit csatacirkálóba. Mindkét fél kerüli az összecsapást, von Souchon inkább a török kikötők felé sietne, Berkeley-Milne pedig azért nem nyit tüzet, mert még nem járt le a németeknek Belgium elhagyására adott ultimátum, hát ekkora úriemberek ezek a britek.

A Breslau csatacirkáló

A Breslau csatacirkáló

A németek kis szerencsével elkerülik a Troubridge ellentengernagy által vezetett brit cirkálórajt is, így a Goeben és a Breslau épségben megérkezik Törökországba, sőt a Goeben Yavuz Sultan Selim névre átkeresztelve a török flotta zászlóshajója lesz, amely végigharcolja a háborút a Fekete-tengeren. Ez a kis ajándék sokat segített abban, hogy Törökország a németek oldalán szálljon be háborúba, hiszen a törökök Nagy-Britanniában épülő hadihajóit a britek a háború kitörésekor lefoglalták.

Kelet-Ázsia

Ez a két páncélos cirkálóból és két kiscirkálóból álló hajócsoport volt az egyetlen német hajóraj, amelyik világtengereken bóklászott. Von Spee főparancsok 1914 augusztus végén Dél- Amerika megkerülésével indult haza, így csatlakozott a rajhoz a Leipzig kiscirkáló a Húsvét- szigeteknél.

Maximilian von Spee altengernagy

Maximilian von Spee altengernagy

November elsején a Coronel - szigeteknél 104 év után előszőr porolják el a Royal Navy fenekét (olyan lehetett ez, mint 50 évvel később a 6:3). A németeknek kellett is a győzelem után pár nap pihenés a chilei partoknál.

Mikor a londoni vezetés tudomást szerzett a csatavesztésről, óriási erőket mozgósítottak von Spee hajócsoportjával szemben. A németek megpróbálják elpusztítani a Falkland-szigeteki brit szénutánpótlásokat, de a brit hadihajók Sturdee altengernagy vezetésével már két napja ott vártak. A következmények sejthetőek: egyedül a Dresden könnyűcirkáló menekül meg.

Az Emden kiscirkáló

Az Emden kiscirkáló

Külön érdemes kiemelni két hajó történetét. Az Emden kiscirkáló története legendássá vált, hiszen működésével az egész indiai-tengeri közlekedést megzavarta, elsüllyesztett 22 hajót, lövi Kalkuttát, különös csellel a francia utánpótlástól vesz fel anyagot, majd egy ausztrál csatahajó küldi hullámsírba. Szintén érdekes a Karlsruhe kiscirkáló esete. A karibi térségben tevékenykedő hajóval 1914 novemberében végez egy belső robbanás. Az ezt túlélő legénység egy hajótemetőből lop magának egy roncsot, amivel haza tudnak evickélni, persze ezt érthető módon nem kötik a britek orrára. Így ők márciusig keresik a Karlsruhet, ekkor tudják meg, hogy a legénység köszöni, már otthon van.

(A következő részben a balti-tengeri, illetve északi-tengeri flották történetét elevenítjük fel)